Nammon blokkaajat: “Vastuullista aseteollisuutta ei ole olemassakaan”

Aktivistit blokkasivat tien Nammon tehtaalle Laukaassa. Kuva: Uncle Musa

Haastattelu – Punamusta Liekki #16/syyskuu 2025

Kirjoittajat: Jiko Kylén, Mirjami Rautio, Onni Storm

Joukko aktivisteja kokoontui elokuussa osoittamaan mieltä norjalais-suomalaisen ase- ja ammustuottaja Nammon tehtaalle Laukaassa, sillä Norjan yleisradioyhtiö on löytänyt Gazasta Nammon tytäryhtiön valmistamia sinkoja. 

Aktion järjestäneen PATRIArkaatti palasiksi -ryhmän vaatimuksena on muun muassa asekaupan lopettaminen ihmisoikeuksia rikkovien maiden kanssa sekä asevarustelun hillitseminen. 

Punamusta Liekki kysyi Notkulta, Kanervalta ja Artolta heidän ajatuksiaan aktioon osallistumisesta ja sen onnistumisesta.

Aktivistit blokkasivat tien Nammon tehtaalle Laukaassa. Kuva: Uncle Musa

Mikä oli aktion tavoite?

Kanerva:
Aktion tavoitteena oli haitata tehtaan toimintaa: käytännössä tehdä tieblokki, joka estäisi liikenteeltä pääsyn tehtaalle. Pyrimme raskaan kaluston kuten rekkojen ja muiden kuljetusten pääsyn estämiseen.

Notku:
Mielenosoituksella halusimme tuoda huomiota siihen, että asevalmistaja Nammon valmistamia sinkoja ja panoksia on löydetty Gazasta. Sionistimiehittäjä suorittaa kansanmurhaansa Nammon varustamana. Lisäksi halusimme antaa vastalauseen kasvavaan militarismiin suomalaisessa yhteiskunnassa.

Miten koet aktion onnistuneen?

Kanerva:
Aktio oli suurelta osin onnistuminen. Pääsimme paikan päälle, sekään ei ole itsestään selvää, ja onnistuimme tekemään blokin tielle. Olimme siinä näyttävästi, eikä meitä purettu pois.
Taloudellisen tappion aiheuttaminen tehtaalle ei onnistunut, koska tehtaalle ajavat rekat pääsivät toista reittiä perille. Paremmalla suunnittelulla rekkaliikennekin olisi ehkä saatu estettyä.

Notku:
Mielenosoitus onnistui hyvin siinä mielessä, että saatiin huomiota ja kaikki Suomen suuret mediat sekä Keski-Suomen paikallismedia uutisoivat aktiostamme.

Arto:
Se meni melko eri tavalla kun ajateltiin, mutta se onnistui. Siinä saatiin näkyvyyttä ja asiaa esille.

Miksi käytätte suoraa toimintaa? Onko se toimivampi kuin esimerkiksi mielenosoittaminen?

Kanerva:
Suora toiminta on erittäin tehokasta tämän liikkeen tavoitteisiin, koska sen kautta voidaan omalla toiminnalla haitata yritysten operointia.
Suora toiminta herättää mediahuomiota. Näkyvyyttä saa paljon helpommin esimerkiksi teitä blokkaamalla kuin vain mielenosoituksella.

Arto:
On ihan historiallisesti osoitettu, että kaikki väkivallaton kansalaistottelemattomuus saa muutosta aikaiseksi. Kyllähän mieltä saa osoittaa niin paljon kun haluaa jossain poliisin hyväksymässä paikassa, mutta ihmiset vaan kulkevat ohi siitä.

Notku:
En aseta suoraa toimintaa tai katumielenosoituksia vastakkain, vaan vierekkäin. Vaikka on selvää, että mielenosoitukset eivät yksin saa muutosta aikaan, voivat eri vaikuttamismetodit tukea toisiaan.
Yksittäisillä aktioilla on paljon shokkiarvoa, jolloin keskustelu pyörii enimmäkseen mielenosoitustavan ympärillä. Pitkäjänteisellä ja organisoidulla kampanjoinnilla keskustelu voidaan tuoda takaisin aktion kohteeseen ja poliittiseen keskusteluun sen sijaan, että puhuttaisiin “oikeista tavoista” osoittaa mieltä.

Mitä ajatuksia teillä on aseteollisuudesta? Miksi siihen keskittyminen on tärkeää?

Notku:
Tällä hetkellä koko Eurooppa aseistautuu ja valmistautuu sotaan. Käynnissä oleva sotahurmos on pyörryttävää.
Suomen liittymistä Natoon perusteltiin sillä, että vain osana Natoa Suomi voisi olla turvassa. Nyt Nato-jäsenyys ei riitäkään, vaan “puolustus”menot kasvavat kasvamistaan. Nato ei kuitenkaan ole epäpoliittinen “puolustusliitto”, vaan se on aikanaan perustettu puolustamaan kapitalistista järjestelmää Neuvostoliittoa vastaan. Neuvostoliiton hajottua Nato on ollut lähinnä Yhdysvaltojen imperialististen retkien turvaaja.
Osana Natoa Suomesta tehdään Yhdysvaltojen eturintamaa. Tämän voi nähdä esimerkiksi DCA-sopimuksessa, joka mahdollistaa jenkkisotilaiden pysyvän sijoittamisen sotilastukikohtiin ympäri Suomea.

Kanerva:
Aseteollisuus on pohjimmiltaan moraalitonta. Kapitalismin alla aseteollisuus pyrkii vain ja ainoastaan myymään aseita, eikä sitä kiinnosta eettiset näkökulmat.
Kansanmurhaa, aseellista sortoa ja kaikenlaisia rikoksia harjoittava Israel ei ole ainoa ihmisoikeusrikkomuksia harjoittava valtio, johon esimerkiksi Suomi vie aseita.
Niin kauan kuin aseita tehdään talouskasvun ja pääoman ehdoilla, on aina ihmisiä, joiden intresseissä on lisätä asekauppaa eli lisätä konflikteja. Erityisesti Yhdysvalloissa on suuryrityksiä, jotka hyötyvät konflikteista ja pystyvät lobbaamaan hallitusta tehokkaasti. Aseteollisyydella on paljon poliittista valtaa.

Notku:
Aseteollisuutta tulee vastustaa myös siksi, että kasvavat aseistautumisen kulut tarkoittavat lisää leikkauksia työtätekeville. Vuosikymmeniä peruspalveluita on karsittu “kilpailukyvyn” ja porvarillisten oikeutuksien takia, ja näistä palveluista karsimisen vauhti tulee vain kiihtymään.
Miksi uskoisimme, että porvarit haluaisivat suojella meidän henkeämme, kun näemme heidän repivän sen vähän, mitä ihmisillä on? Ketkä ovat ne, jotka lähetetään näihin sotiin kivääri kourassa, ja kuka teki voiton sen kiväärin myymisestä? Kapitalistinen toimintalogiikka on myös sotien takana.

Arto:
Olin paikalla vastustamassa sitä, että Suomessa valmistettua asetekniikkaa viedään kansanmurhan välineeksi. Aktion kolmea viimeistä vaatimusta en pysty allekirjoittamaan.
Valitettavasti maailmassa jossa elämme, tarvitsemme puolustusvoimat – aseellinen väkivaltakoneisto. Se on välttämätön paha, koska maantieteelle ei voida mitään. Se on tuo Venäjä tuossa, ja he eivät valitettavasti usko ainakaan tällä hetkellä muuhun kuin voimaan. Siellä on sellainen hallinto.
Mutta jos aseita viedään, ne pitää viedä sellaisiin maihin joissa on täysin varma, ettei niitä käytetä hyökkäystoimintaan tai ihmisoikeuksien polkemiseen. Sanoisin että esimerkiksi Ruotsiin voisi viedä, jos pitää viedä.

Nammoon kohdisti tällä viikolla aktion myös Palestine Action -ryhmä, joka sabotoi Nammon konttoria. Miten näet eri toimintaryhmien moninaisen kentän?

Notku:
Aseteollisuutta vastaan tulee hyökätä kaikkialta. Eri ryhmillä saattaa olla toiminnassaan eri poliittinen painopiste, mutta he päätyvät samaan johtopäätökseen, että militarismi on heidän tavoitteidensa vastaista.

Kanerva:
On paljon ihmisiä, jotka ovat todella kiinnostuneita aseteollisuuden vastustamista ja miettivät, mitä voisivat omalla toiminnallaan vastustaa kansanmurhaa.
Tällä hetkellä vain näyttää siltä, että nämä ihmiset ovat jakautuneet pieniin ryhmiin. Olisi tärkeää saada heidät yhteisen toiminnan alle ja saada siten enemmän näkyvyyttä ja oikeasti muutosta aikaan. Sirpaloituneita ryhmiä olisi hyvä saada yhteen ja tehdä jotain koordinoidumpaa ja paremmin suunniteltua.

Arto:
Jos olen oikein käsittänyt, Palestine Action toimii niin, etteivät jää paikan päälle vaan ottavat jälkeenpäin vastuun. Itse olen tottunut Elokapinan toimintakulttuuriin, jossa asiat tehdään omilla kasvoilla ja nimillä. Elokapinassa on yksiselitteisesti kiellettyä naamioitua. Myös yhteisoperaatioissa, kun olin pylväitä maalaamassa Återställ Våtmarkerin kanssa, oltiin omilla naamoilla.
Sen takia en tässäkään aktiossa naamioitunut ja pidin henkilökohtaisesti aika kummallisena sitä, että suurin osa naamioitui. Periaatteessa aktio oli ihan samanlainen kuin Elokapinan.

Nammo on kiistänyt osallisuutensa asekauppaan Israelin kanssa. Mitä ajattelette tästä?

Notku:
Nammo on väittänyt, ettei ole myynyt aseita Israeliin kymmeneen vuoteen. Se on kuitenkin myynyt aseita vuonna 2009 Yhdysvalloille, joka vuorostaan myi Nammon valmistamia aseita 2023 marraskuussa Israeliin tukemaan miehittäjän kansanmurhaa.
Vaikka suoraa myyntiä [Suomesta] Israeliin ei ole tapahtunut, on Nammo silti osallinen kansanmurhaan. Tämä myös näyttää, että asekauppojen verkosto on monimutkainen, eikä siitä voi välttämättä olla varma, kenen käsiin aseet lopulta joutuvat, ja mitä rikoksia niillä suoritetaan.

Kanerva:
Nammon tytäryhtiöitä on esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Espanjassa, ja sieltä on viety aseita Israeliin viime aikoina.

Miten koit poliisin ja sivullisten toiminnan aktiossa?

Notku:
Kun huomasimme, että rekat pääsivät ajamaan edelleen tehtaalle, päätimme jakaa tiesulkumme kahteen ryhmään, joista toinen lähtisi blokkaamaan jäljellä olevaa tietä. Poliisi oli kuitenkin osannut odottaa tätä liikettä ja oli toista ryhmää vastassa tähdäten lähestyviä mielenosoittajia projektiiliaseella.
Muuten poliisi käyttäytyi päivän aikana rauhallisesti, mikä tietenkin johtui siitä, ettemme onnistuneet estämään tehtaalle pääsyä.

Kanerva:
Projektiiliase voi satuttaa pahasti tai jopa tappaa osuessaan herkkään paikkaan. Oli vielä vahvasti mielessä viime vapun tapahtumat, joissa poliisi ampui projektiiliasella mielenosoittajia.
Sivullisten reaktioista odotimme paljon ikävämpää ja yllätyimme, kun paikalle tulleita sivullisilta saatiin positiivisia reaktioita. Tuli tietysti paljon myös äkäistä ja vihaista tuijottelua.

Arto:
Poliisin toiminnasta ei ole mitään valittamista. Sehän nyt oli ihan selvää, että jos olisimme lähteneet läpi, mikä oli selkeästi kiellettyä, niin tietysti siellä olisi tullut projektiilia ja kaasua naamaan.

“Suora toiminta on tehokkain keino suhteellisen pienellä porukalla saada näkyvyyttä ja vaikutusta aikaan. Toivon, että saatais lisää innostunutta porukkaa mukaan suoraan toimintaan. Luvassa on ihanaa ystävällistä ilmapiiriä, pääsee jännittäviin tilanteisiin ja saa oikeaa muutosta aikaan suhteellisen pienellä vaivalla.”

– Kanerva

Onko sinulla palautetta? Voit lähettää sen osoitteeseen punamusta.liekki@proton.me!