Trump, valkoinen valta ja uuden fasismin tuleminen

Kuvan tekijätieto: @hauki7254

Puheenvuoro – Punamusta Liekki #14/toukokuu 2025

Kirjoittaja: Jouko Jokisalo

Onko Yhdysvallat siirtymässä fasismiin, kun Donald Trump toteuttaa MAGA (Make America Great Again) -hanketta? Laajoissa mielenosoituksissa Trumpia, Elon Muskia ja hallitusta vastaan on vastustettu tyranniaa ja todettu, että ”fasismi elää ja voi hyvin ja asuu Valkoisessa talossa”. Professori Rainer Mühlhoffin näkemyksen mukaan Yhdysvalloissa on nousemassa uusi fasismi, joka ei muistuta historiallisia esikuvia – ja silti se on fasismia.1 Yhteiskunnallisesti, teknologisesti ja taloudellisesti nykyinen tilanne on aivan toinen kuin 1930-luvun alussa.

Trump on noussut valtaan tilanteessa, jossa lännen hegemonia on heikentynyt. Ikuisina pidetyt transatlanttiset suhteet murtuivat yhdessä päivässä. Suomen ulkoministeriö ennusti vielä Joe Bidenin noustessa presidentiksi vuonna 2021 transatlanttisille suhteille uutta kautta.2 Läntisen yhteisön hajoamisen prosessi on käynnissä. Sen keskiössä on Yhdysvallat, joka on radikaalin murroksen edessä yrittäessään turvata globaalin hegemonia-asemansa säilymisen. Globaali järjestelmä on siirtymässä “laittomuuden aikaan”.

Kuvan tekijätieto: @hauki7254

Kapitalismin uusi vaihe

Kapitalismi on uuden tilanteen edessä monella tavalla. Elämme ilmastokriisin aikakautta, joka merkitsee fossiilikapitalismin kauden päättymistä. Ekologinen kriisi on ilmaus kapitalistisen tuotanto- ja yhteiskuntamallin sekä länsimaisen sivilisaation kokonaisvaltaisesta kriisistä. 

Globaali kapitalistinen järjestelmä on taloudellisesti uuden aikakauden edessä. Toisen maailmansodan jälkeen syntyi USAn johdolla Bretton Woods -järjestelmä, joka Nixonin toimesta siirrettiin historiaan Yhdysvaltojen irtisanoessa kultakannan yhteyden dollariin. 1970-luvulla toteutettiin siirtyminen uusliberalismiin. Tuona aikana Yhdysvaltojen hyvinvointi perustui Yhdysvaltojen negatiiviseen kauppataseeseen: tuonti maista, joissa palkat olivat alhaisemmat, takasi alhaiset hinnat ja mahdollisti sen, että Yhdysvallat pystyi hyötymään dollarisaatiosta. Nyt Trump yrittää muuttaa tilannetta kaoottisen tullipolitiikan avulla. Trump pyrkii sopimaan tulevasta kehityksestä neuvottelemalla alemmista tulleista jokaisen maan kanssa erikseen. Yli 50 maata on ilmoittanut haluavansa aloittaa kahdenkeskiset neuvottelut, jolloin ne kilpailevat keskenään eivätkä liittoudu yhteisen vaatimuksen taakse USA:ta vastaan. 

Slovenialainen filosofi Slavoj Zizek kirjoittaa tilanteesta: “Trump, joka – vanhaa sanontaa lainatakseni – tarttui vastustajiaan haaroista (grabbed them by their pu**ies), vastasi tavanomaisella mauttomuudellaan: “Nämä maat kutsuvat meitä. Ne nuolevat persettäni. He haluavat kovasti tehdä sopimuksen.” (Trump: “These countries are calling us up. Kissing my ass. They are dying to make a deal. ‘Please, please sir, make a deal. I’ll do anything sir.’”) ja Zizek jatkaa: “Jos tätä metaforaa viedään loogiseen loppuun asti, voi helposti kuvitella, mitä reilu neuvottelu on Trumpille: a woman whose pus**y he is squeezing is kissing his ass …” Zizekin mielestä “tässä nimenomaisessa tapauksessa voi vain ihailla ja tukea Kiinaa, joka nyt taistelee meidän kaikkien puolesta.”3

Vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen uusliberalistinen malli ajautui kriisiin. Trump on ymmärtänyt, että se tie on kuljettu loppuun ja Yhdysvaltojen on löydettävä ulospääsytie lähestyvästä umpikujasta. Yhdysvaltain politiikka on radikaalin murroksen edessä. Rooseveltin “New Deal”-politiikkaa voidaan analogisesti verrata Trumpin MAGA-tavoitteeseen. Mutta Trumpin toiminnan suunta on päinvastainen. Trump on tuhoamassa sosiaalivaltiota kun Roosevelt rakensi sellaista.

Trump, Vance ja PayPal-mafia

Fasismi on tarvinnut aina valtaannousuun suuryritysten ja suurpääoman tuen. USA:n IT-miljardöörit ovat valmiita avoimesti tukemaan äärioikeistolaisia ratkaisuja. Trumpin taustalla on ollut erityisesti ns. Paypal-mafia, johon kuuluvat Peter Thiel, David Sacks ja Elon Musk. Kolmikon nimitys juontuu siitä, että heillä kaikilla on tausta Paypal-maksupalveluyhtiössä.4 

Elon Musk on ollut näkyvin Trumpin tukija. Musk asetettiin johtamaan hallituksen tehokkuusosastoa (Doge), jonka demokraattinen legitimiteetti on kyseenalainen. Tilanne Yhdysvalloissa on herättänyt kysymyksiä hallinnon riippumattomuudesta ja taloushallinnon turvaamisesta poliittisilta muutoksilta. 

Mutta pahempaa voi olla tulossa. Zizekin mukaan J. D. Vance on paljon vaarallisempi kuin Trump. Saksan uusoikeiston pääideologi Benedikt Kaiser arvioi, että Trump on vain välivaihe nykykehityksessä.5 Vancen ura liittyy läheisesti Trumpin nousuun, vaikka hän ei halunnut olla vuonna 2016 missään tekemisissä Trumpin kanssa. Peter Thielin ansiota on pitkälti se, että hänen pitkäaikainen suojattinsa ja ystävänsä J. D. Vance sai nimityksen varapresidentiksi.6 Trump teki vaalikampanjan aikana vielä pilkkaa suojatistaan todeten: “JD suutelee takapuoltani, niin kovasti hän haluaa tukeani.”7

Trumpin ja Vancen eroa voi verrata natsi-Saksan ajan SA:n ja SS:n väliseen eroon. Hannah Arendtille SA:n taakse kätkeytyi syvä viha ja kauna kaikkia niitä kohtaan, jotka olivat sosiaalisesti, älyllisesti tai fyysisesti paremmassa asemassa kuin he itse ja jotka olivat nyt heidän vallassaan. Tämä kauna näyttää viimeiseltä inhimillisesti ymmärrettävän tunteen jäännökseltä. Zizekin mukaan Trump vastaa tätä mauttomassa ja törkeässä raakuudessaan. Todellinen kauhu alkoi kuitenkin, kun SS otti hallinnon haltuunsa. Vanha spontaani eläimellisyys väistyi ihmisruumiiden ehdottoman kylmän ja järjestelmällisen tuhoamisen tieltä, jonka tarkoituksena oli tuhota ihmisarvo. Zizekin mukaan Vance on Peter Thielin luoma ja ohjaama manipuloiva ja manipuloitu robotti. Trump ja Musk ovat eräänlaisia politiikan klovneja, joiden tehtävänä on uudenlaisen feodaalihallinnon toteuttaminen. Sen jälkeen valtaan tulevat kylmät politiikan teknokraatit Vance ja Thiel. Silloin repressiota ei koeta enää klovnin kaltaisena vitsinä, vaan yksinkertaisena kylmänä sortona.

Valkoinen valta, orjuus ja apartheid-politiikka johtotähtenä

Trumpia, Vancea ja Paypal-mafian miljardöörejä yhdistää ajatus valkoisesta rasistisesta vallasta. Paypal-mafian teknologiamiljardöörien rasistiset ja autoritaariset näkemykset ovat peräisin Etelä-Afrikan apartheid-hallinnon ajalta, jonka kokemukset ovat muokanneet heitä poliittisesti.8 He kaikki kuuluivat yhteiskuntaluokkaan, jossa usko valkoisen rodun ylivertaisuuteen oli hallitseva. Heidän tavoitteensa on korvata nykyiset valtaeliitit tulevaisuuden paremmalla eliitillä. Heidän tavoitteensa on aristoi, joka antiikin Kreikassa merkitsi “parasta” syntyperän, arvon ja aateliston suhteen. 

Musk uskoo, että älykkäiden ihmisten pitäisi hankkia enemmän lapsia – hänellä itsellään on yksitoista lasta – väestön sukupuuttoon kuolemisen estämiseksi. Musk on kiinnostunut rotuun perustuvasta genetiikasta.9 Hän on omaksunut myös valkoisten uusnatsien salaliittolaisteorian, jonka mukaan Etelä-Afrikassa oli toteutumassa ”valkoisten kansanmurha”10 mustien vastarintaliikkeen toimesta 1980-luvun township-kapinoiden aikana.

Peter Thiel on iso tekijä turvallisuus- ja massadata- sekä poliisi-, sotilas- ja tiedustelualalla teknologiafirmansa Palantir Technologiesin kautta. Thielin mukaan tulevaisuudessa tulee älykkäimpien ja kyvykkäimpien pitäisi hallita, sillä vapaus ja demokratia ovat yhteensopimattomia. Thielin taloudellisesti tukema poliittinen filosofi Curtis Yarvin on visioinut vaalijärjestelmää, jossa vain niiden ihmisten äänet, joiden älykkyysosamäärä on vähintään 120, pitäisi laskea – ilman että ”tyhmät” tietäisivät siitä.11

IT-gigantit ja miljardöörit toivat mukanaan apartheid-hallinnon perinnön Yhdysvaltoihin, joka upposi hyvin orjuuden ja rasististen rotulakien valmistamaan historialliseen perintöön. Paypal-mafia näyttää lopulta löytäneen Trumpin uusfasismista (Amerikka valkoisille amerikkalaisille) poliittisen kodin, joka Silicon-Valley-oligarkkeja muistuttaa heidän lapsuudestaan Apartheid-Etelä-Afrikassa.12

Lähteet

  1. Müllhoff Rainer: Trump und der neue Faschismus. Verfassungsblog.de 9.2.2025 ↩︎
  2. Ulkoministeriön blogit 28.2.2021: Uusi alku transatlanttisille suhteille? ↩︎
  3. Zizek Slavoj: Wie der Trumpismus den Weg zur Feudalherrschaft ebnet. Berliner Zeitung 11.4.2025. ↩︎
  4. Susanna Härkönen: Trumpin takapirut. IS 16.3.2025. ↩︎
  5. Die zweite Reihe, oder Trump als Zwischenschritt, Sezession 24/2025 ↩︎
  6. The New York Times 6.6.2024: ‘It’s Not 2016 Anymore’: Trump Finds Friends in Silicon Valley. ↩︎
  7. Zeise Simon: J. D. Vance: So will Trumps Vize den Ukrainekrieg beenden. Berliner Zeitung 6.7.2024. ↩︎
  8. McGreal Chris: How the roots of the ‘PayPal mafia’ extend to apartheid South Africa. The Guardian 26.1.2025. ↩︎
  9. Kleeman Jenny: America’s premier pronatalists on having ‘tons of kids’ to save the world: ‘There are going to be countries of old people starving to death’. The Guardian 25.3.2024. ↩︎
  10. Musk, Elon. Julkaistu X-palvelussa 31.7.2023. ↩︎
  11. Anjana Shrivastava: Musk und Thiel: Für die Herrschaft des Bosses. ND 24.10.2024. ↩︎
  12. Telepolis.de: “PayPal-Mafia”: Wie Apartheid und Nazi-Verehrung die Trump-Oligarchen Musk, Thiel prägten. Luettu 22.4.2025. ↩︎

Onko sinulla palautetta? Voit lähettää sen osoitteeseen punamusta.liekki@proton.me!